Nagymozgásból indított mozgásfejlesztés
Grafomotoros és finommanipuláció fejlesztés
Az agyféltekek összehangolt mozgásáért felelős agyi struktúrák kiépülése, ún. myelinizációja 5-7 éves korig zajlik le. Az iskola-előkészítő foglalkozásokon ezt a kiépülési folyamatot használjuk ki. Az agyi területekre küldött kinesztetikus, szenzoros és vesztibuláris információk a magasabb agyi területeken integrálódnak, aminek köszönhetően a gyermek aktívan és együttesen fogja használni az külső területről kapott információkat. Ezek az információk az agyban ugyanis újból úgymond „összeérnek”, ahogyan a valóságban vannak. Folyamatos tanulási interakciók közben a gyermek gondolkodási folyamatai, viselkedése, mozgáskombinációinak folyamatos átalakulásai megerősödnek, gátoltatnak, illetve kioldódnak. A rögződő minták által fejlődik a személyiség, magatartás, grafikai érzék, logikai és kombinációs készség, tájékozódó képesség és a kreativitás. Mindezek a hatások határozzák meg a tanuláshoz való viszony minőségét, és hogy a gyermek mennyire pozitívan indul neki az iskolás életnek.
A grafomotorium az írásmozgást, avagy a finommozgásokat jelenti. Ezeknek fejlesztése sokrétű: idetartozik egyrészt a finommozgás-koordinációnak, a rajz- és íráskészségnek, kar- és kézizom kondíciónak, az ujjpercek mozgásvezérlésének, a keresztmodalitásoknak (látásnak, hallásnak, tapintásnak, bőrérzékelésnek) fejlesztése, másrészt pedig a pszichés területek fejlesztése, amilyen a kisebbségi érzés, a raumatikus élmények, a magas követelményrendszerből adódó szorongás leküzdése.
A foglalkozások célja a kognitív tudásanyag (iskolára való felkészülés ismeretanyag) fejlesztése:
- – tapintás, látás és hallás együttes aktív használatának birtoklása;
- szenzoros rendszerből kapott információ reprodukálása (grafesztézia, homokrajz, szappanban való ábrázolás…);
- az ábrázolóképesség fejlesztése;
- megfelelő ritmusú, nyomatékú, koordinált, differenciált és folyamatos vonalvezetés;
- pontos, ritmusos vonalkapcsolás;
- az agyféltekek összehangolt működésében szerepet játszó keresztmozgások önálló kivitelezésének tanulása;
- megfelelő erősségű koordinált formaalakítás elsajátítása;
- helyes, személyre szabott ceruzafogás kialakítása (speciális eszköz bevonása).
Zavar jeleit észlelheti a szülő, ha gyermekén a következő jegyeket veszi észre:
:
- tájékozódái problémák;
- ügyetlenség;
- nem mer, nem akar, nem szeret rajzolni;
- aprólékos és részletes kézmozgást igénylő játékokban és egyéb tevékenységekben nem vesz részt (pl. gyöngyfűzés, gombolás, cipzárfelhúzás);
- türelmetlen;
- szólításra ritkán reagál;
- több kérés vagy feladat esetén nem tud egyszerre mindenre koncentrálni, mindent észben tartani;
- nem szeret labdázni;
- jobb- balérzék kialakulatlan
- lendületesen fut, nem tud megállni;
- ceruzafogás nem megszokott;
- kézmozgásait nem tudja tudatosan vezérelni;
- gyenge kéz.